Bakgrund: Gartner group har definierat begreppet Customer communications management (CCM).

Kundkommunikationshantering är en strategi för att

  • förbättra kommunikationen,
  • leveransen,
  • lagringen och hämtningen av
  • utgående kommunikation,
  • inklusive de för marknadsföring,
  • introduktion av nya produkter,
  • fmeddelanden,
  • korrespondens och
  • dokumentation kring förfråganingar
  • samt fakturerings- och betalningsmeddelanden.

Dessa interaktioner kan ske genom kontaktsätt och media av olika slag som dokument, e-post, SMS, sociala media och webbsidor.

CCM-lösningar företag en applikation för att förbättra all kommunikation med sina distributörer, partners, intressenter, kunder och tillsynsorgan  med skydd av den personliga integriteten. 

Bättre kunddialog

  • underlättas med ett helhetgrepp för kundkommunikationshanteringen
  • utbildning och kontinuerlig träning i kundbemötande
  • kartläggande av kundresan digitalt