En köpresa är en visualisering av hur en potentiell kund interagerar med och upplever ditt företag när de försöker nå er för att köpa (eller få svar på frågor).

När du bygger en digital säljprocess är det bra att skapa personas för att förstå dina målkunder och deras situation, drivkrafter och mål.

Köpresan digitalt

Genom att kartlägga köpresan och analysera köpbeteenden kan du anpassa kundstrategierna, så köparna får hjälp på bästa sätt.

Utan kundinsikter är det svårt att marknadsföra effektivt.

Ett viktigt ögonblick: Vad händer när kunderna får se produkten/tjänsterna?
– Vilken upplevelse får de digitalt och känslomässigt?
– Leder denna upplevelse till att de kommer tillbaka?

Kartläggning av köp/kundresor ger värdefulla insikter och svar på dessa frågor.

Precis som en persona är en stiliserad skildring av vem din kund är, är en köpresa en stiliserad skildring av din kunds upplevelse av ditt företag, från den första interaktionen till (förhoppningsvis) en långvarig relation.